WEKO3
インデックスリンク
アイテム
アンケート調査からみた個々のニーズに対応した教育的支援の現状 : 生駒市内の小学校を中心として
https://osaka-kyoiku.repo.nii.ac.jp/records/2074889
https://osaka-kyoiku.repo.nii.ac.jp/records/2074889d895fc2c-0af8-4411-94c8-c102ed10d146
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学内刊行物(1) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-03-19 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | アンケート調査からみた個々のニーズに対応した教育的支援の現状 : 生駒市内の小学校を中心として | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | A STUDY ON SPECIAL SUPPORT EDUCATION FOR ELEMENTARY SCHOOLCHILDREN WITH SPECIAL NEEDS IN IKOMA CITY, NARA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
著者 |
上村, 逸子
× 上村, 逸子
× 森山, 貴司
× 高橋, 順治
× 中川, 恵美子
× 西本, 麻衣
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 03877671 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | AA12040970 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 大阪教育大学障害児教育研究紀要 en : Special education research 巻 29, p. 37-46, 発行日 2006-12-25 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | 大阪教育大学教育学部障害教育講座 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 生駒市立の小学校, アンケート調査, 個々のニーズ, 教育的支援, elementary schools in Ikoma city, questionnaire survey, special support needs, educational support | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | 生駒市内の小学校の教員を対象に、アンケート調査「個々のニーズに対応した教育的支援に関する調査」を実施した。その結果に基づき、小学校における教育的支援の現状について検討した。担任が指導上で気になる点や悩みでは、在籍学級により悩みの内容が異なった。しかし、児童のための望ましい支援体制や担任として望む支援では、在籍学級間での差は認められなかった。児童の進路についての回答内容は、社会性や自立性、進路についての回答が多く、また、障害児学級担任の方が回答件数が多かった。|The purpose of this study was to investigate what elementary schoolteachers need in their educational support for children with special needs. A questionnaire survey was conducted for 12 elementary schools in Ikoma city. The results showed that the teachers worried about children with special needs and their difficulties were different between in reqular classroom and in special classroom. However, the desirable support system for children and the expects of support teachers were common to both classrooms. The major answers about a course of children were social skill, self-subsistence and coursechoice. The number of answers by the teachers was more in special classroom. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | Article | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
資料種別(NIIタイプ) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
資料種別(NIIタイプ)識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
資料種別(NIIタイプ) | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
TD番号 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TD00004172 |