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「ロゴスの戯れ」としての対話,会話,そして論争 ─『ホモ・ルーデンス』を基盤として─
https://doi.org/10.32287/TD00031052
https://doi.org/10.32287/TD000310529c23f9b5-af1f-4622-b6fa-a2ef9599c0c6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
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公開日 | 2019-03-07 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Dialogue, Conversation, and Disputation as ”Play of Logos”: Based on Johan Huizinga's Homo Ludens | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 「ロゴスの戯れ」としての対話,会話,そして論争 ─『ホモ・ルーデンス』を基盤として─ | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
著者 |
HAYASHI, Yosuke
× HAYASHI, Yosuke
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著者プロフィール | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
表示名 | 林, 洋輔 | |||||||||||
URL | https://researcher-info.bur.osaka-kyoiku.ac.jp/cvclients/researchers/benoble1982 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 24329622 | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA12812428 | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 大阪教育大学紀要. 人文社会科学・自然科学 en : Memoirs of Osaka Kyoiku University. Humanities and Social Science, Natural Science 巻 67, p. 299-309, 発行日 2019-02-28 |
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出版者 | ||||||||||||
出版者 | 大阪教育大学 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | Homo Ludens, philosophy, logos, play, ヨハン・ホイジンガ, ホモ・ルーデンス, 哲学, ロゴス, 遊び | |||||||||||
内容記述 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | This paper reveals that dialog, conversation, and disputation of philosophy can be articulated as a ”Play of logos” by referring to the viewpoint of Johan Huizinga, a 20th-century Dutch historian. In his book Homo Ludens, Huizinga investigated the play-element of philosophy citing many examples of Platonic dialogues or disputations from the Middle Ages, which fits his definition of human nature as a combination of play and culture. Therefore, it is instructive to reconsider some characteristics of philosophy from the perspectives of Huizinga centered upon conversation, dialogue, and disputation as argued in the book because this has not been adequately considered by philosophers or historians of Western philosophy. Philosophy deals with problems faced by nature, human beings, and God. Here, it is asserted that philosophers concern themselves with these problems while also tightly holding to the play-elements, as can be seen in many examples from Plato and Descartes. Per Huizinga, the origin of philosophy was a form of play or a ”knowing game.” In ancient Greek philosophy, the Sophists (mainly), with their exhibitionism and agonistic aspiration, were characteristic of this mindset. This is particularly clear in Plato's dialogues, which provide evidence of the play-elements of philosophy. Philosophers seek to not only justify their arguments but also use effective verbal expressions, which we call rhetoric; such expressions appear in their discourse, especially during disputations or dialogue. This paper concludes with examples of Plato and Descartes in such conversation, dialogue, and disputation of philosophy as formulated by a ”Play of logos,” which leads us to a more enlightened discussion on not only the relationship between philosophy and rhetoric but also content and forms of disputation within philosophy, as a method of opening a new way to redefine philosophy as a ”Play of logos” henceforth.|本稿では哲学における対話や議論,また論争が「ロゴスの戯れ」として総括し得ることを20世紀オランダの歴史家ヨハン・ホイジンガの議論より明らかにする。彼の著作『ホモ・ルーデンス』において,彼は多くの事例──プラトンの対話篇,また中世における論争──を引用しながら哲学における「遊び」の要素を探索する。それらは遊びと文化の結合体として人間本性を定義する同書の議論に相応しい。従って,ホイジンガの観点から対話や議論,そして論争に焦点化して哲学の諸特徴を再考することは意義深いと言える。というのも,こうした議論はこれまで哲学者あるいは西洋哲学史家たちによって充分に考察されてこなかったからである。哲学は自然や人間,そして神といった問題に直面するものである。ここで哲学者たちは自らこれらの問題に取り組む一方,プラトンやデカルトの場合における多くの事例に見られるように,哲学は遊びの要素と固く結び合わされていることが断定されねばならない。ホイジンガによれば,哲学の起源は遊びの形式,言うなら「知識を競うゲーム」のそれであった。古代ギリシア哲学において,主にソフィストたちにその考え方の典型が──自らの自己顕示主義や競技を志向する熱意を根拠として──見られる。哲学者たちは単に自らの論証の正当化を試みるばかりではなく,効果的な言語表現をも用いたのであって,それをわれわれはレトリックと呼ぶ。そうした表現は哲学者たちの言説やとりわけ論争,そして対話のうちに現れる。本稿はプラトンやデカルトの事例より,それら哲学における会話,対話や論争が「ロゴスの戯れ」と定式化されると結論づける。このことによりわれわれはより啓かれた議論──哲学とレトリックの関係にとどまらず,哲学内部での論争の内容と形式といった議論──に導かれる。その議論は以後「ロゴスの戯れ」として哲学を再定義するための新たな道を拓く方法ともなろう。 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | eng | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ | Article | |||||||||||
DCMI資源タイプ | ||||||||||||
Text | ||||||||||||
資料種別(NIIタイプ) | ||||||||||||
資料種別(NIIタイプ)識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資料種別(NIIタイプ) | departmental bulletin paper | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.32287/TD00031052 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
注記 | ||||||||||||
査読付論文 | ||||||||||||
TD番号 | ||||||||||||
TD00031052 |