WEKO3
インデックスリンク
アイテム
TOCを活用した学校の働き方改革に資する研修の試行
https://doi.org/10.32287/TD00031801
https://doi.org/10.32287/TD00031801157551cd-21a5-4245-bd45-0a9012003444
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-03-04 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | TOCを活用した学校の働き方改革に資する研修の試行 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | A Trial of Study and Training That Contributes to the Work Style Reform of Schools by Utilizing TOC | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
著者 |
和田, 良彦
× 和田, 良彦
× 福永, 光伸
× 岸良, 裕司
× 梅崎, 恭司
× 飛田, 基
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 24329630 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | AA12812439 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 大阪教育大学紀要. 総合教育科学 en : Memoirs of Osaka Kyoiku University. Educational Science 巻 69, p. 273-292, 発行日 2021-02-28 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | 大阪教育大学 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 働き方改革, TOC (制約理論), 研修, 学校, 教員, 残業時間, 同僚性, work style reform, TOC (Theory of Constraints), training, school, teachers, overtime hours, colleagueness | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は、課題となっている教員の多忙化を改善するため、企業で経営改善・業務改善に成果をあげているTOC(制約理論)に基づく研修を学校で行い、その有効性を確認し働き方改革を実現しようとするものである。本論文では、TOCに基づく研修内容と受講者(教職員)の反応の詳細を報告するとともに、勤務時間(残業時間)の縮減効果と同僚性の実現の観点から研修実施校における働き方改革についての成果と課題を明らかにする。また、課題を踏まえた研修プログラムについても提案する。|The purpose of this research is to improve the busyness of teachers, which is an issue. For that goal, TOC (Theory of Constraints) training, which has been successful in management improvement and business improvement in companies, has been introduced to a school. It is an attempt to verify the effectiveness of the method and realize work style reform. In this paper, we will report the details of the training content based on the TOC and the reaction of the participants (teachers). Also we will clarify the outcomes and challenges of work style reform via the training at school from the viewpoint of reducing working hours (overtime hours) and realizing mutual help among colleagues. We also propose a training program addressing the found issues. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ID登録 | 10.32287/TD00031801 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
注記 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
査読付論文 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
備考 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
学術論文(査読付) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
大教大リポジトリ番号 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TD00031801 |