ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. A 紀要
  2. 大阪教育大学紀要
  3. 総合教育科学
  4. 70

コロナ禍における国際教育の課題と可能性

https://doi.org/10.32287/TD00032237
https://doi.org/10.32287/TD00032237
3931550a-5eec-4ada-8814-8612d913ac39
名前 / ファイル ライセンス アクション
kj2_70_159.pdf kj2_70_159.pdf (766.1 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-03-04
タイトル
タイトル コロナ禍における国際教育の課題と可能性
言語 ja
タイトル
タイトル International Education in the Time of Covid-19
言語 en
著者 中山, あおい

× 中山, あおい

ja 中山, あおい

ja-Kana ナカヤマ, アオイ

en NAKAYAMA, Aoi

Search repository
ブラウン, ロバート サンボーン

× ブラウン, ロバート サンボーン

ja ブラウン, ロバート サンボーン

ja-Kana ハコザキ, ユウコ

en BROWN, Robert Sanborn

Search repository
箱﨑, 雄子

× 箱﨑, 雄子

ja 箱﨑, 雄子

ja-Kana ヨネザワ, チアキ

en HAKOZAKI, Yuko

Search repository
米澤, 千昌

× 米澤, 千昌

ja 米澤, 千昌

ja-Kana イノウエ, ナオコ

en YONEZAWA, Chiaki

Search repository
井上, 直子

× 井上, 直子

ja 井上, 直子

en INOUE, Naoko

Search repository
著者プロフィール
表示名 中山, あおい
URL https://researcher-info.bur.osaka-kyoiku.ac.jp/cvclients/researchers/blauemalve
著者プロフィール
表示名 箱﨑, 雄子
URL https://researcher-info.bur.osaka-kyoiku.ac.jp/cvclients/researchers/hakozaki
著者プロフィール
表示名 米澤, 千昌
URL https://researcher-info.bur.osaka-kyoiku.ac.jp/cvclients/researchers/chiakiyonezawa
著者プロフィール
表示名 井上, 直子
URL https://researcher-info.bur.osaka-kyoiku.ac.jp/cvclients/researchers/read0191294
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24329630
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12812439
書誌情報 ja : 大阪教育大学紀要. 総合教育科学
en : Memoirs of Osaka Kyoiku University. Educational Science

巻 70, p. 159-178, 発行日 2022-02-28
出版者
出版者 大阪教育大学
言語 ja
キーワード
主題 新型コロナウイルス感染症, 国際交流, 異文化間コンピテンス, オンライン交流, Covid19, international exchange, intercultural competence, online exchange
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿では、新型コロナウイルス感染症の拡大にともない、人の移動が制限されるなかで重要性を増している国際教育に焦点をあて、国内外の取り組みを検討するとともに、大阪教育大学で実施されたオンライン交流プログラム等について検証する。コロナ禍でオンライン授業を余儀なくされたアメリカの大学では、高等教育の価値が問われるなか、留学生数が前年度より減少した。同様に日本でも留学や海外研修が中止されるなか、越境しないバーチャル留学や学生交流が模索されているが、こうした動向は国際交流の新たな形を見出す契機として捉えられる。また、対面による学習が制限される日本語学習者も、オンライン交流により、異なる意見を持つ人と交流できることに利点を見出していることが明らかになった。オンライン交流の効果は、本学で実施された交流会にも認められ、参加学生がそれぞれの国や地域について説明し、意見を交換することで相互理解が深まり、学習の動機づけになることが示唆された。さらに本稿では、本学の学生が参加したオンラインによる国際交流の効果について、異文化間コンピテンスの観点から検証した。|This paper will focus on international exchange, which is becoming more important as Covid-19 spreads and the mobility of people is restricted. At American universities, which shifted to online teaching due to the pandemic, the number of international students has decreased, and the value of higher education has come into question. In Japan, while study abroad is being canceled, virtual study abroad and student exchange that do not cross borders are being developed. These trends are an opportunity to discover new forms of international exchange. It was also revealed that Japanese language learners, whose face-to-face learning has been restricted, find it beneficial to interact online with people who have different opinions. The effect of online exchange was also recognized at an exchange meeting originating at Osaka Kyoiku University, suggesting that participating students may deepen their mutual understanding. Furthermore, this research examined the effects of online international exchange from the perspective of intercultural competence.
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ Article
DCMI資源タイプ
Text
資料種別(NIIタイプ)
資料種別(NIIタイプ)識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資料種別(NIIタイプ) departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.32287/TD00032237
ID登録タイプ JaLC
注記
査読付論文
備考
学術論文(査読付)
TD番号
TD00032237
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-05-12 04:11:01.250115
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3