ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. A 紀要
  2. 大阪教育大学紀要
  3. 総合教育科学
  4. 72

「ダイバーシティ大阪」実現のために学部段階で身につけたい資質・能力-大阪教育大学フラッグシップ構想が目指すもの-

https://doi.org/10.32287/TD00032834
https://doi.org/10.32287/TD00032834
517c3051-f853-42e2-95df-a6e78aba31dd
名前 / ファイル ライセンス アクション
kj2_72_279.pdf kj2_72_279.pdf (991.5 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-02-29
タイトル
タイトル 「ダイバーシティ大阪」実現のために学部段階で身につけたい資質・能力-大阪教育大学フラッグシップ構想が目指すもの-
言語 ja
タイトル
タイトル Qualities and Abilities to be Acquired at the Undergraduate Level for the Realization of `Diversity Osaka': What the Osaka Kyoiku University Flagship Initiative Aims for
言語 en
著者 高橋, 登

× 高橋, 登

ja 高橋, 登

ja-Kana タカハシ, ノボル

en TAKAHASHI, Noboru

Search repository
齋藤, 直子

× 齋藤, 直子

ja 齋藤, 直子

ja-Kana サイトウ, ナオコ

en SAITO, Naoko

Search repository
佐久間, 敦史

× 佐久間, 敦史

ja 佐久間, 敦史

ja-Kana サクマ, アツシ

en SAKUMA, Atsushi

Search repository
今枝, 史雄

× 今枝, 史雄

ja 今枝, 史雄

ja-Kana イマエダ, フミオ

en IMAEDA, Fumio

Search repository
平賀, 健太郎

× 平賀, 健太郎

ja 平賀, 健太郎

ja-Kana ヒラガ, ケンタロウ

en HIRAGA, Kentaro

Search repository
中山, あおい

× 中山, あおい

ja 中山, あおい

ja-Kana ナカヤマ, アオイ

en NAKAYAMA, Aoi

Search repository
米澤, 千昌

× 米澤, 千昌

ja 米澤, 千昌

ja-Kana ヨネザワ, チアキ

en YONEZAWA, Chiaki

Search repository
吉田, 茂孝

× 吉田, 茂孝

ja 吉田, 茂孝

ja-Kana ヨシダ, シゲタカ

en YOSHIDA, Shigetaka

Search repository
八田, 幸恵

× 八田, 幸恵

ja 八田, 幸恵

ja-Kana ハッタ サチエ

en HATTA Satie

Search repository
森本, 和寿

× 森本, 和寿

ja 森本, 和寿

ja-Kana モリモト, カズヒサ

en MORIMOTO, Kazuhisa

Search repository
著者プロフィール
表示名 高橋, 登
URL https://researcher-info.bur.osaka-kyoiku.ac.jp/cvclients/researchers/read0014662
著者プロフィール
表示名 齋藤, 直子
URL https://researcher-info.bur.osaka-kyoiku.ac.jp/cvclients/researchers/osai
著者プロフィール
表示名 佐久間, 敦史
URL https://researcher-info.bur.osaka-kyoiku.ac.jp/cvclients/researchers/a-sakuma
著者プロフィール
表示名 今枝, 史雄
URL https://researcher-info.bur.osaka-kyoiku.ac.jp/cvclients/researchers/imaedaoku
著者プロフィール
表示名 平賀, 健太郎
URL https://researcher-info.bur.osaka-kyoiku.ac.jp/cvclients/researchers/read0071298
著者プロフィール
表示名 中山, あおい
URL https://researcher-info.bur.osaka-kyoiku.ac.jp/cvclients/researchers/blauemalve
著者プロフィール
表示名 米澤, 千昌
URL https://researcher-info.bur.osaka-kyoiku.ac.jp/cvclients/researchers/chiakiyonezawa
著者プロフィール
表示名 吉田, 茂孝
URL https://researcher-info.bur.osaka-kyoiku.ac.jp/cvclients/researchers/didaktik
著者プロフィール
表示名 八田, 幸恵
URL https://researcher-info.bur.osaka-kyoiku.ac.jp/cvclients/researchers/read0140182
著者プロフィール
表示名 森本, 和寿
URL https://researcher-info.bur.osaka-kyoiku.ac.jp/cvclients/researchers/waju0122
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 27593061
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12812439
書誌情報 ja : 大阪教育大学紀要. 総合教育科学
en : Memoirs of Osaka Kyoiku University. Educational Science

巻 72, p. 279-304, 発行日 2024-02-29
出版者
出版者 大阪教育大学
言語 ja
キーワード
主題 教員養成フラッグシップ大学, ダイバーシティ科目, 人権教育, インクルーシブ教育, 外国にルーツのある子どもの教育, Flagship University for Teacher Training, diversity-related courses, human rights education, inclusive education, education for foreign children
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 2022年4月に教員養成フラッグシップ大学に指定されたことに伴い,大阪教育大学では先導的・革新的な教員養成カリキュラム・教職科目の研究・開発が求められている。本学が掲げるテーマは「ダイバーシティ大阪の諸課題に応え,学習者の学びに寄り添う教師の育成」であり,本プロジェクトでは,プロジェクトメンバーの専門領域の観点から,本学のフラッグシップ構想,とりわけダイバーシティ科目群について,国内外の状況をふまえながら,その方向性と課題を明らかにすることを目的として検討を進めてきた。本稿では,最初に人権教育,インクルーシブ教育,外国にルーツのある子どもの教育の3領域について,関連領域の教員による報告に基づいて,日本および大阪の現状と課題について検討した。つぎに,それをふまえた上で,対話的な学びの観点から見たダイバーシティ科目の授業の在り方・評価の在り方について検討を行ったうえで,「ダイバーシティ大阪」の諸課題に取り組む上で必要とされる,教員を目指す学生に対して学部段階で身に付けてほしい資質・能力について提言を行った。|Having received the designation of a ”Flagship University for Teacher Training” in April 2022, Osaka Kyoiku University (OKU) is turning its attention to researching and developing pioneering and innovative teacher training curricula and teaching courses. The theme for OKU is ”Educating Teachers Who Respond to the Various Challenges of `Diversity Osaka' and Support Learners' Learning.” In this project, we have been examining the direction and issues of the flagship concept of the university, especially the development of diversity-related courses, in relation to the project members' specialized fields while taking the state of affairs in Japan and overseas into consideration as well. This paper first examines the current situation and issues in Japan, especially in Osaka, drawing on reports from three related fields: human rights education, inclusive education, and education for foreign children. From this, we discussed the way that diversity-related courses should be taught and evaluated in relation to the perspective of active learning and dialogic learning, proposing the qualities and abilities that students who intend to become teachers should acquire while at the undergraduate level.
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ Article
DCMI資源タイプ
Text
資料種別(NIIタイプ)
資料種別(NIIタイプ)識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資料種別(NIIタイプ) departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.32287/TD00032834
ID登録タイプ JaLC
注記
査読付論文
備考
学術論文(査読付)
TD番号
TD00032834
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-05-12 09:42:40.946777
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3