ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. A 紀要
  2. 大阪教育大学紀要
  3. 総合教育科学
  4. 72

不登校支援における小学校養護教諭の困難感

https://doi.org/10.32287/TD00032835
https://doi.org/10.32287/TD00032835
fcf5bf09-5837-4112-90d3-aed353069fc0
名前 / ファイル ライセンス アクション
kj2_72_305.pdf kj2_72_305.pdf (538.3 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-02-29
タイトル
タイトル 不登校支援における小学校養護教諭の困難感
言語 ja
タイトル
タイトル The Difficulties of Elementary School Yogo Teachers in Supporting Non-Attending Students
言語 en
著者 三宅, なつみ

× 三宅, なつみ

ja 三宅, なつみ

ja-Kana ミヤケ, ナツミ

en MIYAKE, Natsumi

Search repository
平井, 美幸

× 平井, 美幸

ja 平井, 美幸

ja-Kana ヒライ, ミユキ

en HIRAI, Miyuki

Search repository
吉兼, 千尋

× 吉兼, 千尋

ja 吉兼, 千尋

ja-Kana ヨシカネ, チヒロ

en YOSHIKANE, Chihiro

Search repository
藤嶋, 祥子

× 藤嶋, 祥子

ja 藤嶋, 祥子

ja-Kana フジシマ, サチコ

en FUJISHIMA, Sachiko

Search repository
著者プロフィール
表示名 平井, 美幸
URL https://researcher-info.bur.osaka-kyoiku.ac.jp/cvclients/researchers/hiramiyu
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 27593061
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12812439
書誌情報 ja : 大阪教育大学紀要. 総合教育科学
en : Memoirs of Osaka Kyoiku University. Educational Science

巻 72, p. 305-313, 発行日 2024-02-29
出版者
出版者 大阪教育大学
言語 ja
キーワード
主題 困難感, 不登校, 小学校, 養護教諭, 支援, difficulties, non-attending student at school, elementary school, yogo teacher, support
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は、不登校支援における小学校養護教諭の困難感を明らかにすることを目的とした。小学校に勤務する現職養護教諭を対象にインタビュー調査を実施し、質的記述的に分析した。その結果、小学校養護教諭は、自らが保健室で行う個別支援そのものに困難感があり、それは時に教員や保護者という個別の援助チームのメンバーからの理解が関係していた。また、不登校支援において、担任に配慮や支援をしながら養護教諭としてコーディネートし、組織の中で協働的援助につなげる困難感があった。これらの困難感を左右する養護教諭の力量を実感することにも困難感があるとわかった。|The aim of this study was to identify the difficulties of elementary school yogo teachers in supporting non-attending students. It should be ensured that learning is tailored to the needs of individual child, and the support for non-attending children is part of it. An interview survey was conducted with in-service yogo teachers working in elementary schools and analysed qualitatively and descriptively. The results showed that the elementary school yogo teachers had a sense of difficulty with the individual support themselves in the school health room, which was sometimes related to the understanding of the individual support team members - teachers and parents. In addition, there was a sense of difficulty in providing support for non-attending students at school, while giving consideration and support to the homeroom teacher and coordinating collaborative assistance as a yogo teacher within the organisation. It was found that there was also a sense of difficulty in realising the competence of the yogo teacher, which influenced these difficulties.
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ Article
DCMI資源タイプ
Text
資料種別(NIIタイプ)
資料種別(NIIタイプ)識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資料種別(NIIタイプ) departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.32287/TD00032835
ID登録タイプ JaLC
注記
査読付論文
備考
学術論文(査読付)
TD番号
TD00032835
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-05-12 09:42:53.705528
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3