ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. A 紀要
  2. 大阪教育大学紀要
  3. 総合教育科学
  4. 72

児童の自己評価能力を育てる「振り返り」指導-「なぐり書きする自己」から「開かれた自己評価」主体へ-

https://doi.org/10.32287/TD00032839
https://doi.org/10.32287/TD00032839
b92798a9-2303-405e-b570-87fec2a2f686
名前 / ファイル ライセンス アクション
kj2_72_369.pdf kj2_72_369.pdf (900.0 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-02-29
タイトル
タイトル 児童の自己評価能力を育てる「振り返り」指導-「なぐり書きする自己」から「開かれた自己評価」主体へ-
言語 ja
タイトル
タイトル Developing Children's Self-Evaluation Capabilities through Instruction in Reflective Writing: From ”Scribbling Self” to ”Open Self-Evaluation” Agent
言語 en
著者 森本, 和寿

× 森本, 和寿

ja 森本, 和寿

ja-Kana モリモト, カズヒサ

en MORIMOTO, Kazuhisa

Search repository
池住, 祐亮

× 池住, 祐亮

ja 池住, 祐亮

ja-Kana イケズミ, ユウスケ

en IKEZUMI, Yusuke

Search repository
著者プロフィール
表示名 森本, 和寿
URL https://researcher-info.bur.osaka-kyoiku.ac.jp/cvclients/researchers/waju0122
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 27593061
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12812439
書誌情報 ja : 大阪教育大学紀要. 総合教育科学
en : Memoirs of Osaka Kyoiku University. Educational Science

巻 72, p. 369-387, 発行日 2024-02-29
出版者
出版者 大阪教育大学
言語 ja
キーワード
主題 自己評価, 振り返り, 省察, 対話的実践, self-evaluation, reflective writing, reflection, interactive and dialogic practice
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿では、子どもの自己評価能力を伸ばすうえで、「振り返り」(短期的な感想文法)がどのような役割を担いうるのかについて、主に安彦忠彦が示した「教育学的研究」の視点から検討した。近年、日本の学校教育では、主体的に学びに向かう力や態度の育成が目指され、子ども自身が自らの学びについて自己評価する「振り返り」の重要性が増している。しかしながら、先行研究では、「振り返り」が自己評価として十分に機能していないのではないと指摘されている。そこで本稿では、子どもが自己の学習について適切に自己評価するための「振り返り」が、具体的な実践の中でどのように実現可能であるかを、小学校5年生の「振り返り」指導の参与観察をもとに分析した。1年間を通した「振り返り」指導の成果は、(1)関係的思考力・表現力の育成、(2)生活への知の埋め戻し、(3)対話的な学級文化の形成の3点であった。|This paper investigates the significance of ”Furikaeri” (the practice of reflective writing in Japanese schools) in developing children's self-evaluation skills, particularly from the perspective of ”pedagogical research” based on Tadahiko Abiko's theory. With the recent emphasis in Japanese school education on developing children's agency and their attitude and disposition towards learning, the role of reflective writing for children to self-evaluate their own learning has become increasingly important. However, prior research has suggested that reflective writing practices in Japanese schools are not sufficient for self-evaluation. Thus, this study examines the practical feasibility of using reflective writing to help children accurately self-evaluate their learning, based on our participant observation of the instruction of reflective writing in a 5th-grade elementary school class. The findings suggest that the effective implementation of reflective writing in developing children's self-evaluation capabilities are the followings: (1) The cultivation of skills in relational thinking and expression; (2) the reintegration of knowledge into their daily life; and (3) the creation of an interactive and dialogic classroom culture.
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ Article
DCMI資源タイプ
Text
資料種別(NIIタイプ)
資料種別(NIIタイプ)識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資料種別(NIIタイプ) departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.32287/TD00032839
ID登録タイプ JaLC
注記
査読付論文
備考
学術論文(査読付)
TD番号
TD00032839
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-05-12 09:46:38.102978
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3