WEKO3
インデックスリンク
アイテム
天文分野への一年を通したアプローチ
https://doi.org/10.32287/TD00027441
https://doi.org/10.32287/TD0002744109320b2e-79ef-4dca-8234-656668c7b949
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-03-29 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | One-Year Approach to the Astronomical Field | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 天文分野への一年を通したアプローチ | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
著者 |
KURUBI, Kohei
× KURUBI, Kohei
|
|||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 03893480 | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AN00028233 | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 大阪教育大学紀要 第V部門 教科教育 en : Memoirs of Osaka Kyoiku University, Ser.V School Subjects and Allied Problems 巻 61, 号 2, p. 1-16, 発行日 2013-02-28 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 大阪教育大学 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | 中学校理科教育, 天文分野, 授業展開, science education at junior high schools, astronomical field, class | |||||||||||
内容記述 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | In the science class of junior high schools, the third graders learn the astronomical field. In recent years, knowledge on this field has increased thanks to the evolution of observation equipment, and there are many opportunities to see the knowledge through various media coverage. At elementary schools, the students learn the movement of the sun and moon, which is socially reflected in calendars. Therefore, junior high school students feel familiar with astronomy and are really interested in it. Contrary to such a strong interest, astronomical lessons are not easy because making astronomical observations depends on weather and imaging a spatial arrangement is difficult. The one-year class should allow the third graders to learn astronomy without haste, to feel familiar with it, and to deepen their understanding.|中学校理科では,3年生で天文分野を学ぶ。この天文分野の知見は,近年の観測機器の進歩に伴い増大し,様々なメディアで取り上げられ目にする機会も多い。また,小学校において太陽や月の動きについて学習がなされ,暦にも反映されている社会において,中学生にとって天文とは非常に身近で興味・関心も高い分野と言える。しかし授業での取り扱いは,その高い興味とは裏腹に容易なものではない。それは,天候に左右されること,空間配置をイメージすることが難しいことなどが挙げられる。一年間の授業を展開することで,気長に天体と付き合うことによって身近に天体を感じ,理解を深めることができるようになるはずである。 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | eng | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ | Article | |||||||||||
DCMI資源タイプ | ||||||||||||
Text | ||||||||||||
資料種別(NIIタイプ) | ||||||||||||
資料種別(NIIタイプ)識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資料種別(NIIタイプ) | departmental bulletin paper | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.32287/TD00027441 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
TD番号 | ||||||||||||
TD00027441 |