WEKO3
インデックスリンク
アイテム
図画工作の授業のユニバーサルデザイン化についての研究
https://osaka-kyoiku.repo.nii.ac.jp/records/2096075
https://osaka-kyoiku.repo.nii.ac.jp/records/20960757e5ba79d-081c-46b3-9714-f28385515322
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学内刊行物(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-07-26 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 図画工作の授業のユニバーサルデザイン化についての研究 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | Study on Universal Design for Arts and Crafts Teaching and Learning at Elementary School | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
著者 |
天池, 規夫
× 天池, 規夫
× 冨永, 光昭
|
|||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 03877671 | |||||||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AA12040970 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 大阪教育大学障害児教育研究紀要 en : SPECIAL NEEDS EDUCATION RESEARCH 巻 46, p. 41-57, 発行日 2024-03-29 |
|||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 大阪教育大学教育学部総合教育系特別支援教育部門 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題 | 図画工作, 授業のユニバーサルデザイン化, KH Coder, 質的データ分析 Arts and Crafts, Universal Design, teaching and learning, KH Coder, qualitative data analysis |
|||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 本研究では、これまで図画工作の授業のユニバーサルデザイン化を進めてきた教員2 名にインタビュー調査を行い、小学校の通常の学級における図画工作科の授業のユニバーサルデザイン化の現状と課題を明らかにすることを目的とした。データの分析は、KH Coder(フリーソフト:3.Beta.02c 版)に依るとともに、共起ネットワーク(サブグラフ(modularity)検出)の各サブグラフに着目し、質的データ分析を行った。その結果、21 個のサブカテゴリーと 5 個のカテゴリーを生成し、これらのカテゴリー等の関係性・階層性からカテゴリー関連図、ストーリーラインを作成した。本研究により、UDL の授業と図画工作科の親和性、図画工作科のUDの授業構成要素における目標と評価、図画工作科のUD の授業構成要素における教材、環境、教師(集団)の指導性の関連、図画工作科のUD の授業構成要素における環境、子供( 集団) の活動、教師(集団)の指導性の関連が明らかになった。 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | The purpose of this study was to clarify the current status and issues of universal design of arts and crafts teaching and learning at elementary school by interviewing two teachers who have been promoting universal design of arts and crafts teaching and learning. Data analysis was first performed by on KH Coder (free software: version 3.Beta.02c), and qualitative data analysis was performed, focusing on each subgraph of the co-occurrence network (subgraph (modularity) detection). As a result, 21 subcategories and 5 categories were derived and category-related diagrams and storylines were created based on the relevance and hierarchies among these categories. The following four points were suggested by considering the results of this analysis, 1) the affinity between UDL(Universal Design for Learning) and arts and crafts teaching and learning was revealed by this study, 2)the relevance between goals and assessment in arts and crafts teaching and learning regarding UD(Universal Design) elements, 3) the relevance between teaching materials, environment, and teachers' leaderships in arts and crafts regarding UD elements, and 4)the relevance between environment, the group of children's activities, and teachers' leaderships in arts and crafts regarding UD elements. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ | Article | |||||||||||||||||
資料種別(NIIタイプ) | ||||||||||||||||||
資料種別(NIIタイプ)識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資料種別(NIIタイプ) | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
TD番号 | ||||||||||||||||||
TD00032885 |