WEKO3
インデックスリンク
アイテム
インターネットを活用した授業を半年間受けた大学生の受講環境・方法と授業の受け止め方調査 ─教員養成課程・技術教育コースの場合─
https://doi.org/10.32287/TD00032252
https://doi.org/10.32287/TD00032252ea235687-2338-467c-a35f-a37e7ad152c1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-03-07 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | インターネットを活用した授業を半年間受けた大学生の受講環境・方法と授業の受け止め方調査 ─教員養成課程・技術教育コースの場合─ | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | A Survey on Study Environments and Impressions on Classrooms of University Students who Attended Distance Classrooms on the Internet for Half a Year: A Case in Technology Education Course | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
著者 |
光永, 法明
× 光永, 法明
|
|||||||||||
著者プロフィール | ||||||||||||
表示名 | 光永, 法明 | |||||||||||
URL | https://researcher-info.bur.osaka-kyoiku.ac.jp/cvclients/researchers/Noriaki_Mitsunaga | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 24329630 | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA12812439 | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 大阪教育大学紀要. 総合教育科学 en : Memoirs of Osaka Kyoiku University. Educational Science 巻 70, p. 395-404, 発行日 2022-02-28 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 大阪教育大学 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | インターネットを活用した講義, オンライン講義, 受講環境調査, distance classroom on the Internet, online lecture, survey on study environment | |||||||||||
内容記述 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 新型コロナウイルス感染拡大防止のため,2020年度前期は多くの大学生が自宅等でインターネットを活用した授業を受講することになった.通信制教育を経験していない多くの大学生にとってインターネットを活用した授業は初めての経験であり,授業の受講環境が整えられているかは明らかでない.そこで,2020年度前期にそうした授業を受講した大学生を対象に,受講環境,目と耳の疲れ,授業受講の感想を尋ねるアンケート調査をした.その結果,ほとんどの回答者は受講に利用する空間,PC環境,インターネット回線は確保できていた.しかし,目と耳の疲れが対面式講義よりも強かったと答える回答者が多かった.またコミュニケーションのとりづらさがインターネットを活用した授業のデメリットとして挙げられた.|Many university students had to attend distance classrooms on the Internet from their homes due to the coronavirus pandemic (COVID-19) in 2020. Most of them attended distance classrooms for the first time. It is not obvious that they had a good enough study environment for the classrooms. Then, we had survey by a questionnaire to ask them their study environment, stresses on their eyes and ears, and their impressions on classrooms. As a result, we found that most of them had enough space, a PC, and the Internet environment to attend classes. However, a lot of them complained of stresses on eyes and ears. They also claimed that they had difficulties in communications with distance classrooms that they didn't have with face-to-face classes. | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ | Article | |||||||||||
DCMI資源タイプ | ||||||||||||
Text | ||||||||||||
資料種別(NIIタイプ) | ||||||||||||
資料種別(NIIタイプ)識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資料種別(NIIタイプ) | departmental bulletin paper | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.32287/TD00032252 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
備考 | ||||||||||||
実践報告 | ||||||||||||
TD番号 | ||||||||||||
TD00032252 |