ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. A 紀要
  2. 大阪教育大学紀要
  3. 総合教育科学
  4. 72

高等学校におけるIR(Institutional Research)が及ぼすカリキュラム・マネジメントへの影響

https://doi.org/10.32287/TD00032841
https://doi.org/10.32287/TD00032841
4b2f98f2-d30a-4771-93b3-c09ec2106d94
名前 / ファイル ライセンス アクション
kj2_72_409.pdf kj2_72_409.pdf (833.6 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-02-29
タイトル
タイトル 高等学校におけるIR(Institutional Research)が及ぼすカリキュラム・マネジメントへの影響
言語 ja
タイトル
タイトル Impact of IR for Curriculum Management in High School
言語 en
著者 金丸, 健太

× 金丸, 健太

ja 金丸, 健太

ja-Kana カナマル, ケンタ

en KANAMARU, Kenta

Search repository
森田, 英嗣

× 森田, 英嗣

ja 森田, 英嗣

ja-Kana モリタ, エイジ

en MORITA, Eiji

Search repository
著者プロフィール
表示名 森田, 英嗣
URL https://researcher-info.bur.osaka-kyoiku.ac.jp/cvclients/researchers/read0064406
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 27593061
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12812439
書誌情報 ja : 大阪教育大学紀要. 総合教育科学
en : Memoirs of Osaka Kyoiku University. Educational Science

巻 72, p. 409-422, 発行日 2024-02-29
出版者
出版者 大阪教育大学
言語 ja
キーワード
主題 工科高校, 専門系, カリキュラム・マネジメント, Institutional Research, technology high school, departments, curriculum management
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 令和4年度からの工科高校改編計画(大阪府教育委員会,2017)および,新学習指導要領の実施により,大阪府立の工科高校では,専門系をこえた計画が求められることとなった.本実践研究では,専門系をこえたカリキュラム・マネジメントの方法として,大学で取り組まれているInstitutional Research(以下,IR)を参考にした実践を行い,データ収集・分析が教員に及ぼす意識変容や,IRの活動が教育活動に効果的な取り組みであったかの調査を行った.その結果,分析データが授業における教員の指導方法や,生徒との関わり方を考えるきっかけとなり,IRの取り組みが異なる専門系に属する教員間においても,教育計画に関する意思決定を促し,カリキュラム・マネジメントの支援に有効な手立てとなることが示唆された.|With the reorganization plan for technology high schools starting in the 4th year Reiwa era and the implementation of the new Courses of Study, Osaka prefectural technology high schools are required to have educational plans that transcend departments. In this practical study, as a method of curriculum management beyond departments, we conducted a practice referring to Institutional Research (IR) undertaken at universities and investigated whether IR was an effective approach to educational activities and whether data collection and analysis had a positive effect on teachers' awareness. The results showed that the analyzed data gave a chance for planning class activities and teaching. The results suggest that IR can be an effective tool to support curriculum management by facilitating decision-making about educational planning even among faculty members in different departments.
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ Article
DCMI資源タイプ
Text
資料種別(NIIタイプ)
資料種別(NIIタイプ)識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資料種別(NIIタイプ) departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.32287/TD00032841
ID登録タイプ JaLC
備考
実践報告
TD番号
TD00032841
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-05-12 09:47:02.249051
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3