ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. A 紀要
  2. 大阪教育大学紀要
  3. Ⅴ 教科教育
  4. 29(2-3)

地球の運動に関する教材の研究 -コマの運動と地球の運動-

https://doi.org/10.32287/TD00011065
https://doi.org/10.32287/TD00011065
57573df8-1171-4d00-ba88-f909fe56f98f
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ5_2923_163.pdf KJ5_2923_163.pdf (574.8 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2009-12-07
タイトル
タイトル 地球の運動に関する教材の研究 -コマの運動と地球の運動-
言語 ja
タイトル
タイトル Development of Educational Materials on the Earth Rotation
言語 en
著者 柴山, 元彦

× 柴山, 元彦

ja 柴山, 元彦

ja-Kana シバヤマ, モトヒコ

en SHIBAYAMA, Motohiko

Search repository
小田, 幸弘

× 小田, 幸弘

ja 小田, 幸弘

ja-Kana オダ, ユキヒロ

en ODA, Yukihiro

Search repository
横尾, 武夫

× 横尾, 武夫

ja 横尾, 武夫

ja-Kana ヨコオ, タケオ

en YOKOO, Takeo

Search repository
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 03893480
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00028233
書誌情報 ja : 大阪教育大学紀要 第V部門 教科教育
en : Memoirs of Osaka Kyoiku University Ser.V School Subjects and Allied Problems

巻 29, 号 2-3, p. 163-171, 発行日 1981-02-09
出版者
出版者 大阪教育大学
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 高等学校の地学で歳差を教材とする新しい授業展開を開発した。その授業展開は3つの段階に分けておこなった。それは,(1)赤道座標変化としての歳差(2)地球の回転軸の首ふり運動(3)地球のコマとしての性質と地球の構造である。これらの各段階は実際の授業において実習を中心におこなった。すなわち,(1)古い星図と新しい星図を比較して,生徒は恒星に対して座標が変化していることを発見する。(2)天球座標と地球の自転の関係をあらわす模型をつくり,地球の自転軸の運動を考える。(3)卓上でコマを回しその運動の性質を観察する。そして地球の運動と比較する。この教材研究の目的は,地学における多様な分野を統合するカリキュラムを模索することと生徒の対自的な物の見方を育てることにある。|A new method of teaching the rotation of the earth in term of precession is planed and practiced in the earth science in the high school. The course of teaching is devided into the three steps; (1) Precession as the secular change of the apparent places of stars, (2) Movement of the rotation axis of the earth, and (3) The top-like motion and the structure of the earth. Each step contains the practical exercises for students as follows: In the practice in step (1), students compare the star positions on recent star maps and ancient ones to find slow change of the coordinate frame refer to fixed stars. In step (2), they made a model with paper to clarify the relations between celestial coordinates and the earth rotation. In step (3), they play with spinning tops and find the homology between the motion of tops and that of the earth. Through this course of teaching, we intend to develope the ”für sich” point of view of students. It is also emphasised that ”the precession” can be one of the pertinent themes for synthetic instructions in the education of the earth science.
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ Article
DCMI資源タイプ
Text
資料種別(NIIタイプ)
資料種別(NIIタイプ)識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資料種別(NIIタイプ) departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.32287/TD00011065
ID登録タイプ JaLC
TD番号
TD00011065
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-06-01 12:18:14.826047
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3