ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. A 紀要
  2. 大阪教育大学紀要
  3. 総合教育科学
  4. 67

小学校における国際理解教育 ─教員志望の大学院生と留学生の協働による授業づくり─

https://doi.org/10.32287/TD00031074
https://doi.org/10.32287/TD00031074
082968f8-e2e6-4ec3-893c-486a47ef617c
名前 / ファイル ライセンス アクション
kj2_6702_219.pdf kj2_6702_219.pdf (776.8 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-03-08
タイトル
タイトル 小学校における国際理解教育 ─教員志望の大学院生と留学生の協働による授業づくり─
言語 ja
タイトル
タイトル An International Understanding Program for Elementary Students: Collaborative Approach to Lesson Planning between Pre-Service Teachers and International Students
言語 en
著者 長谷川, ユリ

× 長谷川, ユリ

ja 長谷川, ユリ

ja-Kana ハセガワ, ユリ

en HASEGAWA, Yuri

Search repository
片山, 元裕

× 片山, 元裕

ja 片山, 元裕

ja-Kana カタヤマ, モトヒロ

en KATAYAMA, Motohiro

Search repository
朴, 聖希

× 朴, 聖希

ja 朴, 聖希

ja-Kana パク, ソンヒ

en PARK, Sunghee

Search repository
山本, 絢子

× 山本, 絢子

ja 山本, 絢子

ja-Kana ヤマモト, アヤコ

en YAMAMOTO, Ayako

Search repository
吉光, 淳

× 吉光, 淳

ja 吉光, 淳

ja-Kana ヨシミツ, ジュン

en YOSHIMITSU, Jun

Search repository
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24329630
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12812439
書誌情報 ja : 大阪教育大学紀要. 総合教育科学
en : Memoirs of Osaka Kyoiku University. Educational Science

巻 67, p. 219-228, 発行日 2019-02-28
出版者
出版者 大阪教育大学
言語 ja
キーワード
主題 小学校, 国際理解教育, 留学生, 協働, 授業づくり, elementary school, international understanding program, international students, collaborative approach, lesson planning
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本論文では,小学校6年生の2クラスの児童を対象として実施した国際理解教育の授業について考察する。この活動の最大の特色は,教員志望の大学院生と留学生が協働で授業づくりを行い,1回限りの交流会ではなく,1年間を通じて計7回の授業を実施したことである。この授業の目標は児童が世界を身近に感じ,視野を広げるために,様々な国の文化・伝統・習慣などを体験的に知ること,グローバルな視点を持とうとする態度を養うことである。それぞれの授業では,食事,言葉,音楽,遊びなどのテーマを設定し,留学生が母国の習慣や文化の紹介をすることによって,児童に講師である留学生と直接触れ合いながら体験してもらった。成果としては,長期的に実施したことで,児童たちが少しずつ異文化に触れる戸惑いをなくし,積極的に講師の留学生に質問するようになったこと,毎回紹介される国について新たな発見をしていったことが挙げられる。|This paper is a practical report on the activities of an international understanding educational program conducted for two 6th grade classes in an elementary school. The greatest feature of this program is the collaboration between Japanese pre-service teachers and international students to create and conduct lessons which are taught several times throughout the year, instead of a single exchange meeting. The goal of these lessons is to facilitate experiences with various countries' cultures, traditions and customs other than their own, and to develop a global perspective in which the children feel closer to the international world and broaden their perceptions. In each class, the topics such as food, language, music, play, etc. were selected, and international students introduced the culture and customs of their home country. The children experienced various cultures while closely communicating with their visiting international lecturers. As an outcome of recurrent lessons, the children became less puzzled, more familiar, and willing to engage with foreign cultures. It was noted that questions directed to the visiting lecturers increased, and in each class the children continued to make new discoveries about the cultures and customs of their international lecturers.
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.32287/TD00031074
ID登録タイプ JaLC
大教大リポジトリ番号
TD00031074
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-05-12 00:07:05.795870
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3